BŁĘDY, KTÓRE OWOCUJĄ UTRATĄ KLIENTÓW
Klient został źle obsłużony. To klasyczna sytuacja, w obliczu której klient decyduje się zakończyć współpracę i poszukać innego punktu o podobnym zakresie usług. Osoba z naszego firmowego personelu, mająca bezpośredni kontakt z klientami, powinna być uprzejma, uśmiechnięta, rzetelnie poinformowana na temat palety produktowej, a także pomocna – powinna potrafić rozwikływać problemy klienta, np. kiedy ten nie wie, na jaki produkt się zdecydować, ma kłopot z kwestiami formalnymi, itp. Sytuacja, w której osoba odpowiedzialna za kontakt z klientem jest niemiła, mało kontaktowa, nie potrafi nic doradzić i sprawia wrażenie, jakby rozmawiała z zainteresowanym od niechcenia, jest dla niego impulsem do jak najszybszej ewakuacji.
Klient nie znalazł u nas towaru, którego poszukiwał. Jeśli w ofercie nie ma tego, po co zainteresowany do nas przychodzi, pójdzie do konkurencji i być może na stałe się tam zadomowi. Pamiętajmy więc o bieżącym uzupełnianiu asortymentu i wprowadzaniu atrakcyjnych nowości.
Klient poczuł, że naszej firmie przestało na nim zależeć. Jeśli zdobyliśmy lojalność klienta, po czym przestaliśmy „zabiegać o jego względy”, weszliśmy na drogę rutyny, bardzo prawdopodobne, że niedługo straci zainteresowanie naszymi usługami. To samo w sytuacji, kiedy klient stwierdzi pogorszenie jakości usług bądź niespełnianie jego wymagań.
Klient stwierdził, że jest u nas zdecydowanie za drogo. Jeśli dokładnie to samo będzie mógł kupić w sklepie na sąsiedniej ulicy po dużo niższych cenach, pójdzie do konkurencji. Ostatnia sytuacja, w której możemy stracić przychylność klienta to taka, kiedy poczuje się przez nas oszukany. Na przykład jeśli zachęcaliśmy go atrakcyjną ofertą, a okazało się, że produktu już nie ma, bądź promocja się zakończyła, czy też warunki promocji wydawały się klientowi znacznie bardziej korzystne niż okazały się w rzeczywistości.